Dr. Fehér Katalin: SELFIE & USSIE, AVAGY SORMINTÁK A KÖZÖSSÉGI HÁLÓZATOKBAN
2014. október 02. írta: Digitális Identitás

Dr. Fehér Katalin: SELFIE & USSIE, AVAGY SORMINTÁK A KÖZÖSSÉGI HÁLÓZATOKBAN

A selfie az Oxford szótár egyik legkeresettebb kifejezése. Egyes korcsoportokban a napi rutin részévé vált, az okostelefon-használat megkerülhetetlen mozzanata, a közösségi hálózatokban a megosztások gyarapodó eleme, a digitális és vizuális Én-reprezentáció alapeszköze.Ha a selfie fogalmára rövid meghatározást szeretnénk adni, akkor a következő kikötéseket kell tennünk:

1)     A selfie nem azonos az önarcképpel: az önarckép tágabb fogalom, hiszen részét képezik nem digitális eszközökkel készített képek, képzőművészeti alkotások (pl. festmények), és nem feltétlenül oszthatók meg közvetlenül online hálózatokban.

2)     A selfie nem pusztán egy fotó, amit valaki készít magáról és megoszt, hanem egyszerre öndokumentáció, önkifejezés és tartalmi kontroll is, mely a gyakoribb megosztással újra és újra definiálja, illetve azonosítja  a selfie szereplőit.

3)     A selfie nem létezik a kétkamerás okos eszközök kényelmes, egyszerű, kreativitásra sarkalló és/vagy pusztán időkitöltő vagy unaloműző képrögzítési alkalmazásai nélkül.

4)     A megosztásra kerülő selfie-k előzetesen feltételeznek lájkokat, kommenteket, tageléseket vagy más online inter/aktivitásokat, azaz várt (és nem várt) visszajelzéseket, közösségi élményt, az Én elhelyezését a közösségi vagy szélesebb hálózatokban – mások reakcióin keresztül.

A selfie-definíciók az önarcképek korábbi változataiban keresik a gyökereket, s leginkább a fotográfia azon példáit veszik elő, melyeken a fotós kattint és tükörben jelenik meg a kész (eredetileg papír) képen. Colin Powel 60 évvel ezelőtti fotós önarcképekét vagy Robert Cornelius 1893-as fotóját ezért említik gyakran a selfie ősformájaként.Ezek azonban csak előzmények a selfie-világhoz: inkább a művészi alkotás szándékával jöttek létre, míg a selfie leginkább produkció és nyilvános online szereplés, a digitális identitás egyik kommunikációs alapeszköze. Mindkettő az Ént mutatja meg, de más szándékkal, más gyakorisággal és más eszközökkel.

1392741702941-selfie.jpgselfie mint szleng kifejezés akkor terjedt el, amikor az okostelefonok front kamerájával készített képek a közösségi oldalakon tömegesen elterjedtek. Az Oxford szótár szócikke szerint (www.oxforddictionaries.com) a selfie egy olyan fotó, amelyet valaki önmagáról készít webkamerával/okostelefonnal, s célja, hogy valamely közösségi platformon a kép megosztható, illetve tovább osztható legyenA többszereplős önarcképek pedig a "group selfie-k" vagy rövidebben “ussie-k”.A legtöbb ide jól illeszkedő meghatározás szerint a front kamerás, kézből készített, illetve a tükröt használó önarcképek is selfie-nek/ussie-nak nevezhetők. Közös tulajdonságuk, hogy az okostelefon vagy tablet képernyője egyben kontrollképernyő vagy tükör funkciót is betölt, s ezzel a felhasználó a saját megjelenését és a kép további részleteit is ellenőrizheti, szerkesztheti, majd ha elégedett az eredménnyel, közösségi hálózatokban azonnal megoszthatja/továbbíthatja: a fotó már elkészültében látható és újragyártható. Így válhat olyan, bizonyos rendszerességgel megjelenő üzenetté, hogy „vagyok!”, „ez vagyok Én”, „itt vagyok!”, „ezt csinálom!”, „ez történik velem!”, „erre (is) képes vagyok!”, „így fejezem ki önmagam!”, „ezért vagyok fontos!”, „ezért vagyok értékes” – és így tovább. Az újra és újra létrejövő öndefiníciók, önigazolások, önkifejezések, önpromóciók vagy csak az esély megadása a másokkal való kapcsolatfelvételre mind a selfie-készítés mozgatórugói lehetnek.

Végül a rendszeresen megosztott selfie-k és ussie-k sormintát rajzolnak az egyénről a közösségi hálózatokban.

Az elinsta_salon.pngső hype után már nemcsak a Z és az Y generáció fotói árasztják el az interenetet és a közösségi médiát, a selfie & az ussie nemcsak a személyes marketing része, hanem a celebritás, a politikai marketing, a divatmarketing és a sportmarketing is felfedezte. Kiváló példái az Oscar-gála, az Obama-kommunikáció, avagy az emblematikussá és trenddiktálóvá vált Ferenc pápa és Dalai Láma selfie-k és ussie-k. Minél több ismert arc szerepel a képen, annál inkább működik fotóbombaként és terjed villámsebességgel az interneten. Nemcsak csatlakozni lehet ezekhez a képekhez a fotózás pillanatában, hanem mémmé is alakíthatók. Az elhíresült Oscar-fotó alapján számos olyan változat készült, melyen felismerhető volt az alakzat/mintázat az eredeti képről, de a szereplők kicserélődtek és valami plusz, például egy márkaüzenet került a helyére. (Az Oscar-selfie. Forrás: Twitter#oscars, @TheEllenShow)

A selfie-versenyek és selfie-olimpiák vagy az extrém megoldásokat gyűjtik, vagy márkáknak generálják a felhasználói tartalmat. A Calvin Klein kampányában például a vásárlók kreatív fehérnemű selfie-vel fotózkodtak, egyes szépirodalmi könyvkiadók pedig arra kérték olvasóikat, hogy pózoljanak kedvenc regényeikkel. A selfie műfaja platform-függő is lehet: az Instagram, a Facebook és a Snapchat például kiemelt helyen szerepel az erős vizuális profil miatt. Az olyan újabb képrögzítő eszközök és innovációk, mint a Google Glass, az arcfelismerő szoftverek és a biometria, egészen új megoldásokat hozhatnak. Amíg ezek kialakulnak, addig az alműfajok is formálódnak: megjelentek például az after-sex selfiek, melyeken a párok az élmény utáni pillanatokat rögzítik a megosztáshoz.

selfie-project06.jpgMegjelentek az ellentrendek is, mint például az unselfie. Nicolas Bordas (www.nicolasbordas.fr) posztolta jótékonysági felhívását a LinkedIn professzionális közösségi hálózaton válaszul a fülöp-szigeteki, tájfun-okozta katasztrófára. A userek „unselfie”-ket készíthettek: arcukat eltakarták egy darab papírral, s erre a támogatás URL-címeit írhatták. Mindez vírusszerűen terjedt a Twitteren és az Instagramon is.

Dan Rubin művészeti projektje szinén kitakarja szereplőit a selfie-ken, de az eszköz és az alkotói szándék teljesen eltérő. A celebritás keveredik az utca emberének közhelyével, amikor userek maguk elé tartják okostelefonjukat, melyek képernyőjén ismert arcok láthatók. Az „arccsere” eredménye, hogy a közismert sztárok tökéletes megjelenése testidegenként dekódolódik az utcán. A művészeti projekt célja az volt, hogy ezen kettősséggel „hibrideket”,  „szórakoztató lényeket” hozzon létre a selfie-műfaj segítségével.

Phonie-feature-267x146.jpg

Az úttörő selfie-kutatatások is megkezdődtek: elsősorban Facebook és Instagram fotókat elemeznek szerte a világban, keresik az univerzális és egyedi jellemzőket. A Pew Research Center amerikai felmérése szerint például a milleniumi korosztály messze az élen jár a maga  55%-ával a selfie-aktivitásban, az X generáció 24%-kal követi, s az ennél idősebbek 13%-kal sereghajtók (Forrás: Pew research Centre, 2014: www.pewresearch.org). Selfiecity néven pedig komplex adatvizualizációs projekt indult: a  kutatócsoport öt világvárosban mér több millió selfie-fotót a vizuális mintázatokat szisztematikus összehasonlításával és egymásra vetítésével. Az eredmények szerint a vizsgált városokban az összes készített fotóból 3-5% selfie, a nők aktívabbak a selfie-zésben, s a userek többsége a húszas évei elején jár. Az azonos idejű adatokkal még a boldogság-faktort is mérik: Bangkok jelenleg a „legmosolygósabb” és Moszkva a legkevésbé.

Selfiecity-selfiexploratory-filtered-Berlin.jpg

A selfie mint trend felfutóban van, a fiatalabb korosztályok és a szemfüles brandek aktívan használják. Az önkifejezés, az önmegvalósítás (Pagani et al., 2011) és az Én-azonosság erősítése, pozitív énkép kivetítése, a kontroll biztosítása, az esetlegesség esélyének csökkentése aktiviálja a folyamatokat: a profilok végül szinte mindig pozitív képpel jelennek meg a közösségi hálózatokban (Bargh et al., 2002). A selfie így válik az ön/arc/kép online kivetülésévé a digitális hálózatokban.

Lábjegyzet: Ezen poszt előkészítésekor okostelefonomon Skype-ot használtam. Mellettem elhaladt egy diák, s csak annyit látott: belenézek a „képernyőbe”. Erre rutinszerűen csakannyit mondott az angol nyelvű környezetben „Enjoy your Selfie!”.

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalisidentitas.blog.hu/api/trackback/id/tr416752833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.