Egy mém a semmiről: a Left Shark felrobbantja az internetet!
2015. február 02. írta: Digitális Identitás

Egy mém a semmiről: a Left Shark felrobbantja az internetet!

Vasvári Zsombor

Az emberiség fordulóponthoz érkezett. Több éves komoly múltat követően (milking, planking, harlem shake, gagnem style, ice-bucket challenge stb.) után megszületett ugyanis az első mém, ami tényleg a semmiről szól. Pontosabban, maga a "semmi" vált mémmé. Figyelem emberiség, Jean-Paul Sartre önmagában való embere létrehozta az önmagában való mémet! Ami egyszerűen csak van, mert létrehozták, de nem reflexió semmire. A #LeftShark, vagyis a "bal cápa" esetében egy a valóságban nem is létező "valaminek" lett digitális identitása és ehhez tartozó óriási méretű digitális lábnyoma. És most mi ezt növeljük azzal, hogy írunk róla.

Kezdjük az elején, megpróbáljuk elmondani az elmondhatatlant, megérteni a megérthetetlent, hogy egy "semminek" a megtörténte hogyan tudja felrobbantani az internetet. Az USA és az egész földgolyó egyik legnézettebb TV műsora minden évben az amerikai futball döntője, vagy közismert nevén a Super Bowl. Évente átlagosan 110 millió ember tölti azzal 4 óráját, hogy megnézze ezt a bajnoki döntőt.

left_shark_katy_perry.jpg

És mivel ez AMERIKA, így a meccs szünetében sem hagyják a nézőket program nélkül: sem a TV előtt ülőket, sem azokat, akik a helyszínen élőben követik a show-t. A TV-ben ilyenkor mennek le azok a reklámok, amikre az ügyfelek és ügynökségek gyakran már egy éve készülnek. Az ilyenkor látható, külön erre az alkalomra forgatott rövid reklámfilmek kiemelkedően kreatívak és szórakoztatóak. Ez a tíz perc a világ televíziózásának legdrágábban megvásárolható reklámideje: az idén egy 30 másodpercet spot 4 és fél millió USA dollárba került, ami mai árfolyamon 1,2 Milliárd Forint. Természetesen a stadionban ülő tömeg sem maradhat szórakozás nélkül a meccs szünetében. Az átlagosan 10.500 dolláros jegyek vásárlóit minden évben a legnagyobb sztárok szórakoztatják 15 perces mini koncertjeikkel. Járt már itt Michael Jackson és Madonna is. Az idén Katy Perry-t hívták meg, aki Missy Eliot és Lenny Kravitz mellett énekelte és táncolta végig a félidők közti szünetet.

Táncolta. Álljunk meg egy pillanatra. Ugyanis itt indult el 2015 eleddig legnagyobb mémje: a Left Shark mém, avagy Twitter használók kedvéért: #LeftShark. Történt ugyanis, hogy az egyik rövid jelenetben Katy-t két cápa kísérte háttértáncosként, akik közül az egyik, mintha nem követte volna nagyon szigorúan a koreográfiát, ahogy az itt is látható:

 

Mint kiderült a srác a jelmezben nem hallotta rendesen, hogy hol is tart a dal, és a koreográfia minden mozdulatára sem emlékezett, így jött össze neki ez a 15 másodperc. Mindez azért nem olyan feltűnő, ugyanis a cápák kötelező együttmozgása nem kifejezetten szükségszerű, még akár Katy Perry showjában sem. A kedves és kicsit szerencsétlen bal oldali cápa figurát még a szünet vége előtt felkapta a Twitter "#LeftShark" néven. Mi az, hogy felkapta? Egyből mém keletkezett belőle: ma, 2 nappal később a #LeftShark minden idők második legtöbbet használt hashtag-je (!) a Twitter történetében, és a vihar még nem ült el, sőt, most kezd feltámadni!

A Twittert a Hashtracking segítségével követő tartalomgyártók rögtön ráugrottak a témára, és 149.000 YouTube videót és 85 millió cikket és blogbejegyzést hoztak össze 48 óra alatt. A forradalom nemhogy felfalja saját gyermekeit, de a vállára kapja őket. A mém önmaga meta-szintű mémje lett. Hisz igazából nem történt semmi, de mégis mindenki erről beszél, és erről ír. És általában azt írja meg (mint ahogy most mi is), hogy minden más médium erről ír.

A Leftshark, azaz a bal oldali cápába bújt srác (legalábbis aki annak vallja magát) azóta feltűnt a Tinderen, tovább gerjesztve a mémet.

A mai napon a vezető hírportálok is beálltak a hír mögé a világ minden pontján: a brit Independent-től kezdve Kanada legnagyobb napilapjáig a The Star-ig bezárólag MINDENKI foglalkozott a hírrel.

Mindössze fél napot kellett várni, hogy a jelmez gyártója, a Bonobos rájöjjön: itt bizony óriási üzlet van kilátásban, és kitette oldalára, hogy ha összegyűlik elég email cím és aláírás, akkor gyártani fogják és forgalmazni kezdik a jelmezt kereskedelmi forgalomban is.

De fél nap és egy nem pontos válaszlépés üzletileg halálos lehet egy ekkora mém útjában. Amíg írtuk cikkünket, egy David Lam nevű ember már el is indította a Left Shak mém Indiegogo kampányát, igaz az azóta levédett név miatt Halftime shark suit néven. Itt 89 dollárért bárki megrendelheti cáparuháját.

Az pedig nem is volt kérdés, hogy a mémgyártók is beizzítják photoshopjaikat: 

left_shark_batman.jpg

 

left_shark_titanic.jpg

 

S ahogy már mindenki arról ír, hogy mindenki erről ír, egyre több tartalom képződik, egyre többen keresnek rá e kulcsszóra, s egyre többen gyártanak tartalmat, hogy a kulcsszóra kereső emberek találkozzanak az ő tartalmaikkal, s ott ezután ott tudják őket tartani a saját oldalukon. Ez egy önmagába visszatérő spirál, amit egy újabb mém vagy világsajtót megrázó esemény vághat majd el. Ilyen volt a Je Suis Charlie pár hete, s ilyen most a bal oldali cápánk, a Left Shark.

#leftshark forever!

you_are_left_shark_to_my_katy_perry.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalisidentitas.blog.hu/api/trackback/id/tr957141437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása